تبلیغات انجمن دیجی بیت

BNPL یا طرح اعتباری «الان بخر، بعدا پرداخت کن!» چیست و چگونه کار می‌کند

برای مشاهده تصاویر، باید ابتدا وارد سایت شوید، یا در سایت ثبت نام رایگان کنید.


مرز بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی زندگی ما هرروز کمرنگ‌تر می‌شود. تکنولوژی پیشرفت می‌کند و زندگی‌مان در گوشی‌های موبایل خلاصه می‌شود. سرها بیشتر در گوشی‌ها فرو می‌رود و رسم و روال کارها شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد. شکلی تازه و مجازی.در این میان، شرکت‌های حوزه تکنولوژی مالی (فین‌تک‌ها)، یکه‌تاز میدان‌اند. هرروز با طرحی تازه، فناوری جدید و ارائه خدمتی متفاوت، کاربران را که به دنبال راحتی بیشتر، تجربه‌هایی آسان و سریع‌اند، مسحور خود می‌کنند. کیف پول‌های موبایلی و دیجیتال، سرویس‌های پرداخت متفاوت ازاین‌دست خدمات هستند. تیم تولید محتوای دیجی‌پی در این مقاله یکی از پرطرفدارترین این خدمات را بررسی می‌کنید، سرویس BNPL یا «الان بخر، بعدا پرداخت کن!»


«الان بخر، بعدا پرداخت کن!»؛ سرویس محبوب جوان‌ها​



سرویس BNPL (Buy Now, Pay later!) الان بخر بعدا پرداخت کن! توسط شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات مالی ارائه می‌شوند. در این طرح شرکت، هزینه خرید مشتری را پرداخت می‌کند و این امکان را برای او فراهم می‌آورد تا در مدت‌زمانی مشخص و کوتاه و معمولاً بدون سود، مبلغ را بازگرداند. بعضی از شرکت‌ها در صورت تمایل مشتری، مدت‌زمان بیشتری را در اختیار او برای بازگرداندن مبلغ قرار می‌دهند که البته به آن سود نیز تعلق می‌گیرد. BNPLبه وام‌های نقطه خرید هم معروف است. جوان‌های نسل z و خانواده‌ها رغبت زیادی به استفاده از این طرح نشان می‌دهند.


BNPL از کجا آمد؟​



بارونق گرفتن بازار تجارت الکترونیکی و البته فراگیری
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
و افزایش فروش آنلاین، راهکارهای پرداخت متفاوتی ارائه شدند، یکی از آنها BNPL بود که سرعت رشد چشم‌گیری، حدوداً دو تا سه برابر در مقایسه با نقل ‌و انتقالات بانکی و کیف پول‌های دیجیتالی داشت.

اما این رشد سریع نباید باعث شود که فکر کنیم BNPL سرویسی جدید است، سرویس پرداخت قسطی در برخی نقاط دنیا سابقه‌ای چندین دهه‌ای دارد که حالا با سروشکلی تازه از دنیای دیجیتال سر برآورده است. مردم سالیان متمادی با استفاده از وام‌ها و تسهیلات خرید کالا، مبلغ خرید را در یک دوره مشخص بازپرداخت کرده‌اند.


BNPL در دنیا​



در کشورهایی که آمار استفاده از کامپیوترهای رومیزی رو به کاهش است و در مقابل استفاده از گوشی‌های همراه بیشتر شده در نتیجه اقبال کاربران به سمت پرداخت دیجیتال و BNPL هم بیشتر شده است.

بازار تجارت الکترونیکی بریتانیا، سومین بازار
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
جهان است و تا سال ۲۰۲۳ میلادی، ارزش آن به ۳۱۹.۸ میلیارد پوند خواهد رسید. سرویس BNPL در بریتانیا رشد سالیانه ۳۹ درصدی دارد و تا سال ۲۰۲۳ میلادی، سهم خود را در بازار خرید آنلاین دو برابر خواهد کرد. کلارنا، افترپی و افیرم از شرکت‌های فین‌تکی هستند که امکان استفاده از این طرح را برای خریداران فراهم می‌کنند.

پی‌پل در حال ارائه خدمات خاص خود در این حوزه است، آمازون و اپل در حال همکاری با افیرم هستند و شرکت اسکوئر در حال خرید افترپی به قیمت ۲۹ میلیارد دلار است. Worldpayپیش‌‌بینی کرده است که سهم خدمات BNPL تا سال ۲۰۲۴ به ۴.۲ درصد از مجموع تراکنش‌های تجارت الکترونیک خواهد رسید.


«الان بخر، بعدا پرداخت کن!» چگونه کار می‌کند؟​



وام‌های نقطه خرید به خریداران اجازه می‌دهند، هزینه خرید اقلام را در یک دوره مشخص پرداخت کنند. در این روش شرکت ارائه‌کننده خدمت، کل هزینه خرید مشتری را پرداخت می‌کند، خرید به‌طور کامل انجام می‌شود، مشتری چیزی درگرو شرکت ندارد و سودی هم عاید شرکت نمی‌شود. خرید در فضای آنلاین و تنها با چند کلیک انجام می‌شود، ممکن است نیاز باشد خریدار مبلغ اولیه‌ای را پرداخت کند و مابقی را در مدت‌زمانی مشخص مثلاً سه یا چهار ماه آینده پرداخت کند.


چه کسی از BNPL سود می‌برد؟​



شاید این سؤال پیش بیاید که اگر این اعتبار بدون دریافت سود هنگام بازپرداخت ارائه می‌شود، پس انگیزه این شرکت‌ها چیست؟

بعضی از شرکت‌ها از بازپرداخت با تأخیر کاربران و یا سود مربوط به طرح‌های بلندمدت درآمد کسب می‌کنند یا این اعتبارها را به خرده‌فروشان پیشنهاد می‌دهند و درصدی از تراکنش‌های آنها را دریافت می‌کنند. خرده‌فروشان هم از افزایش حجم فروششان سود می‌برند و کاربران معمولی، کالایی را که هنوز هیچ مبلغی برای آن پرداخت نکرده‌اند، دریافت می‌کنند.


BNPL در ایران​



در سال ۲۰۲۱، ۳۸ درصد از کاربران پرداخت‌های آنلاین در دنیا گفته‌اند که سرویس «الان بخر، بعدا پرداخت کن» شانس خرید آن‌ها را افزایش داده است. این نتایج نشان از رشد ادامه‌دار تمایل کاربران به استفاده از این طرح دارد.

در ایران هم به نظر می‌رسد که قضیه به همین منوال پیش برود. تکنولوژی‌های جدید و
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
، همگی در حال رسیدن به تکامل و بلوغ هستند. از طرف دیگر، نسل بومیان دیجیتال، به سن قانونی رسیده‌اند و به‌زودی به مصرف‌کنندگان خدمات مالی تبدیل می‌شوند.

کاربران نهایت تلاششان را می‌کنند تا با انتخاب درست خدمات مالی، تا حد امکان خودشان را از فرایندهای فرسایشی، سخت و وقت‌گیر دور نگاه‌دارند. آنها به سمت روش‌های پرداخت آسان‌تر روی می‌‌آورند و اینجاست که شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات باید برای در میدان ماندن تمام تلاششان را بکنند. خدماتی کاربرپسند و شخصی‌سازی‌شده ارائه دهند و کاربر را در خریدها و پرداخت‌هایش به‌خوبی یاری کنند. قطعاً BNPLسهم بزرگی در این راه خواهد داشت.


سرویس BNPL دیجی‌پی​



برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
یکی از فعالان حوزه پرداخت الکترونیک و فین‌تک است که در مسیر ارتقای کیفیت تجربه پرداخت آنلاین فعالیت می‌کند. به‌تازگی سرویس BNPL را هم در راستای شعار همیشگی‌اش: باهم قدمی روبه‌جلو بر می‌داریم… اجرا کرده است. هدف دیجی‌پی از اجرای این طرح، فراگیر ساختن سرویس‌های مالی برای همه اقشار جامعه است و امیدوار است که بتواند قدم مؤثری در این راه بردارد.

در این طرح که استفاده از آن نیازی به ضامن ندارد، بر اساس رتبه اعتباری کاربر (که پس از استعلام از بانک مرکزی مشخص می‌شود) و در صورت نداشتن امتیاز منفی او، مبلغی به‌عنوان اعتبار به او ارائه می‌شود که تا پانزده روز پس از دریافت آن امکان خرید از
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
را برای کاربر فراهم می‌کند. بازپرداخت مبلغ، یک‌ماه پس از خرید و به‌اضافه مبلغ ناچیزی به‌عنوان سود آن انجام خواهد شد.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


کاربران اگر خوش‌حساب باشند، می‌توانند بلافاصله پس از تسویه طرح قبلی، مجدداً از اعتبارشان استفاده کنند و در صورت بدحسابی و پس از گذشت یک روز ‌از سررسید مهلت بازپرداخت، جریمه به‌صورت روزشمار به مبلغ بدهی کاربر اضافه خواهد شد.‌ تداوم بدحسابی، به تأثیر منفی روی رتبه‌ اعتباری کاربر نزد بانک مرکزی منجر خواهد شد.

در طرح ویژه
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
که به مناسبت آخرین جمعه نوامبر و هم‌زمان با جشنواره تخفیف‌های آتشین دیجی‌کالا از ۵ تا ۷ آذر اجرا می‌شود، هرروز تعداد محدودی امتیاز استفاده از خدمات اعتباری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. هر کاربر پس از ثبت‌نام در این طرح و به‌محض مشخص شدن وضعیت خوش‌حسابی، بلافاصله در همان لحظه اعتبار خرید از دیجی‌کالا را در کیف پول اعتباری خود دریافت می‌کند و می‌تواند مبلغ خرید اعتباری خود را یک ماه بعد تسویه کند. با BNPL نیازی نیست که پول خرید خود را در لحظه پرداخت کنید و به‌این‌ترتیب فرصت و قدرت بیشتری برای خریدهای لحظه‌ای به دست خواهید آورد.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


منبع: راه پرداخت
 
تبلیغات نوبیتکس
تبلیغ صرافی کوکوین- دیجی بیت
بالا