دوره رایگان کریپتو از صفر

هشدار به نهاد ناظر / فعالان صنعت بیمه از اجرای انحصاری سوییچ بیمه مرکزی ابزار نگرانی می‌کنند

  • نویسنده موضوع لیدا هادی
  • تاریخ شروع
برای مشاهده تصاویر، باید ابتدا وارد سایت شوید، یا در سایت ثبت نام رایگان کنید.


«با توجه به این‌که برابر الزام مرکز فاوای بیمه مرکزی نسبت به تغییر ساختار API های قابل ارائه به کارگزاری‌های برخط اقدام گردیده است، مستند جدید جهت پیاده‌سازی و تست ارسال می‌شود. خواهشمند است حداکثر تا پایان مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ نسبت به پیاده‌سازی و تست آن اقدام گردد… شایان ذکر است پس از تاریخ مذکور، در سوئیچ بیمه نسبت به غیرفعال‌سازی
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
های قبلی اقدام خواهد شد و شرکت سامانه نگار حامی بیمه مسئولیتی در خصوص نارضایتی مشتریان و خسارت‌های عدم ارائه سرویس پلتفرم آن کارگزاری محترم نخواهد داشت.»

آخرین اخطاریه
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
به شرکت‌های بیمه و استارتاپ‌ها در آخرین روز بهار سال ۱۴۰۱ حکم ضربه آخر را داشت. نهاد ناظر در تصمیمی که برای اجرای سوییچ بیمه مرکزی گرفته بود راسخ به نظر می‌رسد و جایی برای صحبت و تعامل باقی نیست. آن‌هم درست در بحبوحه روزهایی که فعالان صنعت بیمه و حتی انجمن فین‌تک از تکرار دوباره آنچه بر صنعت پرداخت و تجربه شاپرک گذشت نگرانی‌‌های زیادی دارند. اجبار به استفاده از خدماتی که بیمه مرکزی را به شکلی انحصاری در اختیار گرفته است!


ماجرای یک پروژه نامعلوم​



اواخر مردادماه سال ۱۳۹۹ بود که قاسم نعمتی، مدیرکل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی خبر از راه‌اندازی سوییچ بیمه مرکزی داد و غوغایی انداخت به جان
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
که تازه در حال آزمون‌وخطای مسیر پیچیده‌شان بودند. مدیرکل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی همان روزها با بیان این‌که این سوئیچ قرار است مبنای حضور استارتاپ‌ها در صنعت بیمه باشد سعی داشت نگرانی‌ها از تصدی‌گری بیمه مرکزی را کمرنگ کند.

طبق صحبت‌های نعمتی سوئیچ بیمه‌ای قرار بود شرایط حضور و اتصال بیمه‌گرها با بیمه‌گزاران را تسهیل کند و این امکان را به استارتاپ‌ها بدهد تا بتوانند به رابط‌های کاربری دسترسی داشته باشند و خودشان بیمه‌نامه‌ها را مستقیم در سامانه‌های بیمه گری ثبت کنند.

مدتی بعد پای سنحاب به میان آمد. شرکتی به اسم سامانه نگار حامی که قرار بود بازوی حمایتی بیمه مرکزی باشد در فناوری اطلاعات. به‌مرور اسامی آشنایی در پیکره هیئت‌مدیره سنحاب دیده شد. ورود افرادی با سابقه حضور در پیکره بیمه مرکزی و حالا هم اسمی دیگر به نام راهبرد نگارآمیتیس. شرکتی که طبق اطلاعات موجود در پایگاه اینترنتی آن درزمینهٔ طراحی و تولید محصولات نرم‌افزاری در حوزه‌های فناوری اطلاعات، اینترنت اشیا و صنعت بیمه فعالیت می‌کند.

شرکتی زیرمجموعه هلدینگ سنحاب که در پاییز سال ۱۳۹۸ با تغییر در ترکیب سهامداران و هیئت‌مدیره و از طریق هلدینگ سامانه نگار حامی بیمه به‌صورت رسمی به صنعت بیمه وارد شده بود. شرکتی که حالا خود را بازوی فنی و اجرایی بیمه مرکزی برای طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، نگهداری و پشتیبانی فنی انواع پروژه‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت بیمه معرفی می‌کند و بزرگ‌ترین فعالیت خود با بیمه مرکزی را سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب) و سوییچ متمرکز بیمه‌ای می‌داند.

این در حالی است که طبق استعلام ثبت شرکت‌ها سهامداران اصلی این شرکت تعاونی کارکنان بیمه مرکزی هستند و صندوق بازنشستگی کارکنان بیمه مرکزی و شرکت سامانه نگار حامی همان مجری اصلی پروژه سنهاب.

تا این جای داستان صدا از کسی بلند نشده بود اما الزام و اجبار همه شرکت‌های بیمه به استفاده از خدمات سوییچ نگرانی‌هایی به دنبال داشت. بیمه مرکزی به همه شرکت‌های بیمه تاریخ پایان اردیبهشت‌ماه را برای ارائه دسترسی‌ وب‌سرویس‌ها اعلام کرد اما طبق شنیده‌ها تعداد اندک شماری از شرکت‌های بیمه همکاری کردند.

اجبار به استفاده از سرویسی که بدون کمترین میزان رایزنی با انجمن‌های تخصصی و گروه‌های استارتاپی و… – از سوی شرکتی که با پایه و اساس نهاد ناظر بناشده بود – یک‌باره شائبه انحصارگرایی بیمه مرکزی را بر سر زبان‌ها انداخت و عده زیادی از فعالان صنعت بیمه را نگران فردای اتصال به سوییچ کرد، روزی که بیمه مرکزی نه در نقش تسهیلگر که در قامت یک رگولاتور انحصارگر به لایه‌های کسب‌وکارهای آنلاین بیمه رسوخ کند.


واکنش صریح انجمن فین‎تک ایران​



نگرانی فعالان اکوسیستم نوآوری صنعت بیمه از ورود بیمه مرکزی به بازار و درآمدزایی ازیک‌طرف و ترس از وضع قوانین جدید به سبب وجود انحصار از طرفی دیگر کار را به‌جایی رساند که در نهایت
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
روز گذشته در بیانیه‌ای رسمی نسبت به راه‌اندازی سامانه آمیتیس واکنش نشان داد و آن را سامانه‌ای انحصاری در اختیار بیمه مرکزی خواند که جز لطمه به فعالیت استارتاپ‌های بیمه‌ای رهاورد دیگری ندارد.

«بیمه مرکزی در اقدامی عجیب با ورود مستقیم به حوزه کسب‌و‌کارهای آنلاین اقدام به تأسیس شرکتی به ظاهر خصوصی کرده که با توجه به ساختار سهام آن، تحت کنترل بیمه مرکزی قرار داشته و حتی محل استقرار آن در یکی از ساختمان‌های این نهاد است. بیمه مرکزی با اعطای انحصار به شرکت آمیتیس، کسب‌وکارهای آنلاین را از همکاری مستقیم با نمایندگان بیمه و حتی خود شرکت‌های بیمه منع کرده و هرگونه صدور بیمه را منحصر به همکاری اجباری با این شرکت کرده است.»

انجمن فین‌تک با ابزار تأسف از تصمیم نهاد ناظر این نهاد تنظیم‌گر بازار بیمه را دلیل عدم شناخت صحیح از ماهیت کسب‌وکارهای نوین و همچنین عقب‌ماندگی صنعت بیمه درزمینهٔ زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نسبت به دو رکن دیگر بازار مالی کشور یعنی بانک و بورس و عدم وجود ذهنیتی به‌روز در این زمینه مورد نقد صریح قرار داد: ‌«این نهاد نه‌تنها همکاری و مساعدتی در رفع موانع توسعه‎ی فعالیت‌های نوآورانه نداشته و بلکه برعکس، با صدور بخشنامه‎های ناگهانی که بعضاً از نظر مستندات قانونی و مقرراتی مخدوش هم هست، به‌صورت مداوم در توسعه‎ی این کسب‌وکارها ایجاد مانع کرده است.»

انجمن فین‌تک بیانیه صریح خود را این طور به پایان برده است‌: «انجمن فین‌تک ضمن اعتراض شدید به انجام این‌گونه اقداماتِ سلیقه‎ای و غیراصولی توسط نهاد ناظر صنعت بیمه، آن‌هم در سالی که به نام نوآوری و دانش‎بنیانی مزین شده است، از این نهاد و سایر نهادهای بالادستی از جمله وزارتخانه‌های اقتصاد و فناوری اطلاعات و نهادهای نظارتی (با توجه به شائبه‌های موجود درباره تجمیع کل تراکنش‌های مالی تمام بازار بیمه در یک شرکت خصوصی) درخواست می‎کند که ضمن درخواست برای توقف فوری توسعه این سامانه، ضمن تشکیل یک کارگروه با حضور تمامی ذینفعان و کارشناسان خبره، اقدام به اصلاح روند فوق نمایند.»

در این راستا محمدمهدی شریعتمدار، دبیر انجمن فین‌تک و باقی فعالان صنعت بیمه در گفت‌وگو با راه پرداخت از دیدگاه‌های خود درباره پروژه سوییچ بیمه مرکزی گفتند و از نگرانی برای کسب‌وکارهایی که در صنعت سنت‌زده پیچیده بیمه به زحمت پیش برده‌اند.


رگولاتور نباید وارد بازار شود​



محمدمهدی شریعتمدار، دبیر انجمن فین‌تک ورود نهاد تنظیم‌گر را به هر نوع تولید، ارائه و فروش محصول – چه به‌صورت سوییچ و چه هر ابزار دیگری- رویکرد مطلوبی نمی‌داند. به گفته او نهاد تنظیم‌گر به سبب قدرت قانون‌گذاری می‌تواند هر موضوعی را ممنوع یا آزاد اعلام کند. می‌تواند در فرآیندی انحصار ایجاد کند یا انحصار را بردارد. می‌تواند امتیازی بدهد و یا امتیازی را بگیرد. با این اوصاف حضور
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
در بازار و تولید و ارائه محصول و خدمات با شائبه‌های فراوانی روبه‌رو خواهد بود.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!

محمدمهدی شریعتمدار

شریعتمدار دراین‌باره می‌گوید: «پیش‌ازاین نیز شاهد تجربیاتی از این دست بودیم. این‌که نهادی پا پیش می‌گذارد و به بهانه یا اهداف امنیتی و نظارتی زیرساختی را ایجاد می‌کند ولی درنهایت به این دلیل که آن سامانه درآمدزا و متمرکز است بعد از مدتی آن نهاد ناظر مانع از فعالیت‌های موازی می‌شود. به‌این‌ترتیب که برای ایجاد انحصار و رشد محصولی که در آن ذینفع است مقرراتی را به‌مرور زمان وضع می‌کند که با وظایف اصلی این نهاد در تعارض است.»

به باور دبیر انجمن فین‌تک اهداف نظارتی نمی‌تواند توجیه مناسبی برای فعالیت نهاد تنظیم‌گر در میانه بازار باشد. او دراین‌باره می‌گوید:‌ «نهاد تنظیم‌گر می‌تواند اطلاعات را جمع‌آوری کند و استانداردهایی تعیین کند و اجازه بدهد که رقابت و تنوع آزادانه‌ای در بازار به وجود بیاید بدون این‌که خود نهاد ناظر وارد عملیات تولید و فروش محصول یا خدمات نشود که وقتی این اتفاق افتاد دیگر نمی‌توانیم انتظار تنوع و رقابت داشته باشیم.»

به عقیده شریعتمدار زمانی که نهاد تنظیم‌گری که قدرت قانون‌گذاری بالایی دارد وارد بازار شود و عهده‌دار مسئولیت مجموعه‌ای باشد که در رقابت با دیگر کسب‌وکارهاست، به طبع به سبب داشتن ابزارهای قانونی به‌مرور زمان به دنبال ایجاد انحصار خواهد بود و جلوی تنوع ارائه محصول را خواهد گرفت. به باور او از بین رفتن نوآوری و پویایی در بازار از مهم‌ترین تأثیرات انحصارگرایی تنظیم‌گر است و یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اکوسیستم نوآور بیمه در کشور.


بیمه مرکزی نظارت کند نه تصدی‌گری​



محمدرضا فرحی، مدیرعامل
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
، معتقد است اقدام انحصارگری بیمه مرکزی از جنبه‌های مختلف برای صنعت بیمه مضر است. به عقیده او اجرای پروژه سوییچ با شرایط کنونی با وظیفه اصلی بیمه مرکزی که نظارت است و نه اجرا و نه تصدی‌گری در تعارض و تضاد است. به گفته فرحی رویکرد بیمه مرکزی در اجرای پروژه سوییچ حتی با دسته‌ای از قوانین نیز در تعارض است. او دراین‌باره می‎گوید:‌ «طبعاً اقدام بیمه مرکزی نه فقط در تضاد با شرح وظایف بیمه مرکزی که با قوانین هم در تعارض است از جمله ماده ۶ برنامه چهارم توسعه و مواد متعددی از اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون خصوصی‌سازی که اگر به این مواد به دقت پرداخته شود موارد تضاد اقدام بیمه مرکزی مشخص خواهد شد.»

به گفته مدیرعامل بیمه بازار اقدام بیمه مرکزی در اجرای پروژه سوییچ به شکل کنونی با قانون تسهیل و منع انحصار نیز در تضاد است چراکه انحصار و تصدی‌گری بیمه مرکزی با رویکردی که در اجرای پروژه سوییچ به همراه شرکت آمیتیس در پیش گرفته است نه شکلی از تسهیلگری در خود دارد و نه انحصارزدایی.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!

محمدرضا فرحی

محمدرضا فرحی سوای جنبه قانونی از جنبه کسب‌وکاری نیز اقدام بیمه مرکزی را به نقد می‌کشد. او با اشاره به تجربیات متعدد گذشته ادامه می‌دهد:‌ «بر اساس تجربیات قبلی که در نظام مالی و بانکی و چه در بورس داشتیم همه به این نتیجه رسیده‌ایم که تصدی‌گری در این حوزه‌ها نه به ضرر کسب‌و‌کارها که حتی به ضرر خود رگولاتورها بوده است. چراکه شائبه رانت و انتصاب مدیریتی و… را در نهایت ایجاد کرد و در انتها برای رگولاتور هم پایان ماجرا خوشایند نبود. درست است که دخالت رگولاتور در این موارد می‌تواند دردآمدزا باشد اما این درآمد با چالش‌ها و دردسرهای فراوانی روبه‌رو است.»

به عقیده فرحی ورود بیمه مرکزی به این حوزه هم به ضرر صنعت بیمه و شرکت‌ها خواهد بود و هم در درازمدت به ضرر بیمه‌گزاران و تسهیلگران بازار.


دیگر نه تعامل خواهیم داشت نه نوآوری​



حامد ولی‌پوری، مدیرعامل شرکت
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
، ورود بیمه مرکزی از حوزه نظارت به لایه‌های کسب‌وکاری را از مهم‌ترین چالش‌های اجرای پروژه سوییچ در قالب شرکت آمیتیس می‌داند. لایه‌های استعلام قیمت، صدور بیمه‌نامه و لجستیک و پرداخت از مواردی است که به نظر حامد ولی‌پوری ورود بیمه مرکزی به آن هیچ توجیهی نمی‌تواند داشته باشد چراکه بیمه مرکزی برای انجام امور نظارتی خود نیازی به ورود به بخش اجرا ندارد و اگر این موضوع زمانی اتفاق بیفتد به حتم پیچیدگی‌ها و چالش‌های فراوانی را با خود به همراه خواهد داشت.

او با اشاره به ماده‌های قانونی مرتبط که دولت را از تصدی‌گری منع کرده است، می‌گوید:‌ «حتی اگر ما ورود بیمه مرکزی به لایه اجرا را نیز به رسمیت بشناسیم اما باید توجه داشته باشیم که بیمه مرکزی لایه‌ای از اجرا را برمی‌دارد که بسیار پیچیده است. چرا؟ برای این‌که شرکتی به نام آمیتیس قصد دارد بین بیش از ۳۰ شرکت بیمه و اگریگتور بیمه‌ای بایستد و ارتباطات میان آن‌ها را مدیریت کند و مدل‌های کسب‌وکاری آن‌ها را باهم هماهنگ کند. مسئله اینجاست که وقتی مدلی از کسب‌وکار که نیاز به تغییرات زیادی دارد در ارتباط با این شرکت واسط که باید با شرکت‌های دیگر نیز تعامل داشته باشد با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهد بود. درواقع پیچیدگی ساختار روابط به حدی است که عملاً شرکت واسط از عهده آن برنمی‌آید و در نهایت تنها اتفاقی که می‌افتد رویکردی شکست‌خورده است و مانعی بزرگ برای نوآوری.»

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!

حامد ولی‌پوری

مدیرعامل شرکت
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
، انحصاری شدن پروژه سوییچ را بزرگ‌ترین مانع نوآوری می‌داند. به باور او انحصار داشتن شرکت آمیتیس در اجرای پروژه سوییچ و اجبار به استفاده از این روند بزرگ‌ترین مانع داشتن تعامل است و تعادل.


در سوییچ نگاه همه‌جانبه وجود ندارد​



بهاره شریفیون، مدیرعامل بیمه
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
، عدم وجود نگاه همه‌جانبه به کسب‌وکارهای دیجیتالی بیمه در فرآیند طراحی و اجرای پروژه سوییچ را به بوته نقد می‌برد و از بیمه مرکزی به سبب نداشتن همفکری برای درک نیازهای به‌روز کسب‌وکارهای آنلاین بیمه نقد می‌کند. او دراین‌باره می‌گوید:‌ «وقتی صحبت از سوییچ به میان می‌آید یعنی باید سیستمی با نگاه همه‌جانبه وجود داشته باشد ولی تا امروز هیچ جلسه‌ای برای تجمیع و شنیدن نیازمندی‌های کسب‌وکارهای آنلاین به لحاظ برخورد منطقی با کاربری که در فضای دیجیتال دنبال خدمات است، از سوی بیمه مرکزی برگزار نشده و با این اوصاف خیلی از موضوعات در زمان طراحی این سوییچ مدنظر قرار نگرفته‌اند. ما قبول داریم که فرآیند طراحی و اجرای سوییچ ممکن است مسئله‌ای زمان‌بر باشد اما قرار نیست قبل از دریافت و شنیدن نیازمندی‌ها کسب‌وکارهای آنلاین و… برای اجرایی شدن تحت فشار قرار بدهد.»

به عقیده بهاره شریفیون الزام به اجرا کردن سوییچ و ارائه خدمات از این درگاه پیش از رسیدن به مرحله قابل قبول اجرایی، چالش بزرگی است که طراحان سوییچ بیمه مرکزی باید به آن توجه داشته باشند.

مدیرعامل
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
با اشاره به عدم دسترسی به وب‌سرویس همه شرکت‌های بیمه استفاده از سوییچ را برای کارگزاران برخط همراه با موانع بزرگی می‌داند. به گفته او در سیستم سوییچ بیمه مرکزی تمامی روش‌های پرداختی به‌صورت تمام‌نقدی هستند و جایی برای پرداخت اقساطی حق بیمه‌ها دیده نشده است، موضوعی که در قوانین شرکت‌های بیمه به آن پرداخته شده است.

به باور شریفیون بزرگ‌ترین معضل سوییچ امروز سامان‌دهی پرداخت‌ها و کیف پول و باندل محصولات بیمه‌ای است که به نظر می‌رسد در زمان طراحی سوییچ اصلاً به آن توجه نشده است.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!

بهاره شریفیون

بهاره شریفیون با انتقاد از رویکرد دستوری بیمه مرکزی و طراحان پروژه سوییچ به استفاده صرف از این سرویس پیش از برطرف کردن اشکالات احتمالی، می‌گوید:‌ «اجرای طرحی مانند سوییچ نیازمند تحقیقات و تحلیل‌های فراوانی است. همان‌طور که پیش از درزمینهٔ فین‌تک‌های پرداخت شاهد بودیم که همیشه به بهترین شکل جلسات هماهنگی برگزار و کارگروه‌هایی درست‌شده‌اند و در نهایت به روال و قاعده‌ای رسیده‌اند و مصوبه‌ای هم گرفته‌اند. ولی ما وقتی هنوز درباره مسئله‌ای که هیچ ذهنیتی نداریم و مانند یک جعبه سیاه اسرار است چطور می‌توانیم زیر بار برویم و بعد در بحث فروش به مشکل بخوریم.»

به نظر بهاره شریفیون بحث اتصال به سوییچ بیمه مرکزی بدون داشتن تصویری دقیق و روشن از دورنمای آن و در نظر نداشتن همه جوانب حرفه‌ای کسب‌وکارهای آنلاین بعید خواهد بود چراکه سوای بحث هزینه‌هایی که استارتاپ‌های بیمه‌ای برای تهیه زیرساخت‌های خود داشته‌اند مسائل مالی و کارمزدی آن نیز برای شبکه فروش بیمه به‌صرفه نیست.


به تجربه صنعت پرداخت گرفتار نشویم​



امیرحسین عبیری، مدیرعامل
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
، با نقد از مسیری که بیمه مرکزی در الگوبرداری از مسیر
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
در پیش گرفته معتقد است نمونه‌سازی از این دو مسیر متفاوت چالش بزرگی است که امروز شاهد آن هستیم. او درباره می‌گوید:‌‌ «متأسفانه وقتی در بیمه مرکزی از سوییچ بیمه صحبت می‌شود ته ذهن همه‌ مدیران مربوط تجربه شاپرک نقش می‌بندد و وقتی از شرکت آمیتیس صحبت به میان می‌آید ته ذهن شرکت خدمات انفورماتیک است. نتیجه‌ این تفکر این شده که اقتصاد خصوصی درستی حول شبکه پرداخت شکل نگرفته، کارمزدها کاملاً توسط بانک مرکزی رگوله شده است و
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
به‌جای این‌که مثل دنیا به موضوعاتی مثل تشخیص تقلب بپردازند و ارزش واقعی خلق کنند، صرفاً در حال استفاده از رانت مجوز خود هستند و در مقابل، پرداخت‌یارهایی که شرکت‌های خصوصی هستند و به خلق ارزش واقعی فکر می‌کنند، همیشه تحت فشار قرار دارند.»

عبیری با اعلام هشدار نسبت به مسیری که صنعت بیمه به تقلید از بانک‌ها در پیش گرفته‌است، ادامه می‌دهد:‌ «این مسیری است که ما به عنوان فعالان صنعت بیمه وظیفه داریم از الآن نسبت به آن هشدار بدهیم. الآن نوآوری واقعی را در صنعت پرداخت دست چه کسانی است؟‌ PSPها؟ نه. اعتبار را بانک مرکزی سال‌هاست در حال کردن است اما در نهایت کسانی که آن را انجام داده‌اند شرکت‌های خصوصی هستند که
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
راه انداخته‌اند.»

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!

امیرحسین عبیری

او با نقد از روندی که مانع از نوآوری فعالان صنعت بیمه است می‌گوید:‌ «پیش‌بینی بر این است که اگر این مسیر به این روال پیش برود، همان‌طوری که سرویس‌های پرداخت ما الآن در دنیا حرفی برای گفتن ندارند، اگریگیتورهای بیمه‌ هم حرفی برای گفتن نخواهند داشت و سرمایه‌گذاری واقعی در کشور اتفاق نخواهد افتاد.»

به باور او تنها راه نجات از این ورطه محدود شدن حوزه فعالیت رگولاتور و فعالیت مستقیم اگریگیتورها با شرکت‌های بیمه است.


مسیر ساده نظارت هم وجود دارد​



احسان حق به جانب، مدیرعامل کارگزاری برخط سپهر سفیران، معتقد است انحصارگرایی و الزام بیمه مرکزی به استفاده از مسیری مشخص شائبه درآمدزایی و منفعت نهاد ناظر را به همراه دارد. او دراین‌باره می‌گوید:‌ «اهمیت فعالیت برخط بیمه در چارچوب قانون و نظارت مشخص است و اقدام شورای عالی بیمه در راستای تصویب آئین‌نامه ۲/۹۲ و اعطای پروانه فعالیت برخط جای تقدیر دارد چراکه کاربران آنلاین این حق را دارند که در هنگام استفاده از خدمات آنلاین بیمه مطمئن شوند از یک شخصیت حقوقی دارای پروانه کسب، بیمه‌نامه خریداری کردند که قدرت پیگیری امور خود را داشته باشند. ولی اینکه بیمه مرکزی الزام کند صرفاً از این مسیری که مشخص‌شده باید پرداخت‌ها انجام شود و یا استعلام نرخ و صدور بیمه حتماً باید از طریق سوئیچ بیمه مرکزی انجام شود، این شائبه ایجاد می‌شود که چرا نهادی که مسئولیت قانون‌گذاری و نظارت را بر عهده‌دارد با عقد قرارداد تجاری بین شرکت راهبرد نگار آمیتیس که سهام آن متعلق خود بیمه مرکزی و شرکت سامانه نگار حامی (مجری پروژه سنهاب) است، وارد فضای کسب درآمد از حق بیمه‌های دریافتی کارگزاران برخط بیمه می‌شود؟»

به عقیده او این انحصار خود مانعی برای توسعه بیمه و فناوری است. از سوی دیگر کیفیت ارائه خدمات قابل پیگیری نخواهد بود و اگر لحظه‌ای این سوییچ به دلیل مشکلات زیرساختی و فنی قطع شود، تمام سرویس‌های بیمه آنلاین کارگزاران قطع خواهد شد.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!

احسان حق به جانب

به باور احسان حق‌به‌جانب، چابکی که اصلی‌ترین شاخص یک استارتاپ است در این نوع سیستم نمود پیدا نمی‌کند و به ندرت می‌توان به محصول بیمه‌ای از جنس نوآوری رسید. از طرفی باندل کردن خدمات بیمه با محصول سایر شرکای تجاری و کسب‌وکارهای مرتبط با بیمه را باید به کلی فراموش کرد، قیمت‌گذاری سرویس‌های ارائه‌شده کاملاً سلیقه‌ای اعمال خواهد شد و بسیاری مشکلات از این جنس.

به باور مدیرعامل بیمیکا بیمه مرکزی باید راه حل ساده‌تری برای نظارت بر فعالیت کارگزاران برخط در پیش بگیرد، بدین گونه که شرکت‌های بیمه مستقیماً با استارتاپ‌ها وارد همکاری و تبادل سرویس‌ها شوند و گزارش تمام بیمه‌نامه‌هایی که آنلاین صادر می‌شود در قالب وب‌سرویس به سامانه نظارت بیمه مرکزی در لحظه و در بازه‌های زمانی مشخص ارسال شود.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


منبع: راه پرداخت
 
دوره‌های تالاربورس
بالا