دوره رایگان کریپتو از صفر

نقش شکاف قیمتی در تحلیل تکنیکال (قسمت اول)

حمیده آقایی

عضو شناخته شده

نقش شکاف قیمتی در تحلیل تکنیکال چیست؟​

در بازارهای نوسانی معامله‌گران می‌توانند از جهش‌های بزرگ در قیمت دارایی‌ها استفاده کنند. شکاف‌های قیمتی مناطقی در نمودار هستند که قیمت سهم (یا هر ابزار مالی دیگر) به‌شدت به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند بدون این‌که هیچ معامله‌ای در آن میان انجام شود.

در نتیجه، نمودار دارایی یک شکاف قیمتی در الگوی معمولی قیمت را به‌نمایش می‌گذارد. یک معامله‌گر خلاق می‌تواند از این شکاف‌های قیمتی تفسیر خود را داشته باشد و از آن‌ها برای کسب سود استفاده کند.


این مقاله به شما کمک می‌کند تا درک کنید که چرا این شکاف‌های قیمتی رخ می‌دهند و چگونه می‌توانید از آن‌ها برای انجام معاملات سودمند استفاده کنید.
نکات کلیدی:

  • شکاف‌های قیمتی فضایی در نمودار هستند که در نتیجهٔ حرکت قیمت یک ابزار مالی به سمت بالا یا پایین، بدون هیچ‌گونه معامله‌ای در آن بازهٔ زمانی، شکل می‌گیرد.
  • شکاف‌های قیمتی به‌صورت غیرمنتظره و در نتیجهٔ تغییر ارزش سرمایه‌گذاری تشکیل می‌شوند و می‌توانند نتیجهٔ فاکتورهای فاندامنتالی یا تکنیکالی بازار باشند.
  • شکاف‌های قیمتی به‌شکل شکاف شکست (breakaway gaps)، شکاف خستگی (exhaustion gap)، شکاف معمول (common gap) و یا شکاف ادامه‌دهنده (continuation gap) بسته به محل شکل‌گیری آن‌ها در الگوی قیمتی و سیگنالی که صادر می‌کنند، طبقه‌بندی شده‌اند.

مبانی شکاف‌های قیمتی​

شکاف‌های قیمتی در نتیجهٔ فاکتورهای بنیادی یا تکنیکالی شکل می‌گیرند. برای مثال، اگر میزان درآمد یک شرکت بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که مورد انتظار بود سهام این شرکت با یک شکاف قیمتی به سمت بالا در روز معاملاتی بعدی باز می‌شوند. این بدین معنی است که قیمت سهم در نقطه‌ای بالاتر از نقطهٔ بسته شدن (close) روز قبل باز شده است.

اتفاقی که باعث شکل‌گیری یک شکاف قیمتی شده است. در بازار
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
، شایعاتی به‌وجود می‌آید که باعث ایجاد فاصله در نرخ (spread) می‌شود تا جایی که یک شکاف قابل‌توجه می‌تواند دیده شود. به‌طور مشابه، قیمت سهمی که توانسته است یک قلهٔ جدید در روز معاملاتی کنونی ثبت کند می‌تواند در روز معاملاتی بعدی بالاتر از این نقطه باز شود. بنابراین این شکاف قیمتی حاصل فاکتورهای تکنیکالی بوده است.

برای مشاهده تصاویر، باید ابتدا وارد سایت شوید، یا در سایت ثبت نام رایگان کنید.


شکاف‌های قیمتی می‌توانیم به چهار دسته طبقه‌بندی کنیم:

  • شکاف شکست (breakaway gap) در انتهای یک الگوی قیمتی رخ می‌دهد و سیگنال از شروع یک روند تازه می‌دهد.
  • شکاف خستگی (exhaustion gap) در نزدیکی در انتهای یک الگوی قیمتی رخ داده و سیگنال آخرین تلاش بازار برای ثبت یک قله یا کف جدید را صادر می‌کند.
  • شکاف‌های معمول (common gap) نمی‌توانند در الگوهای قیمتی تشکیل شوند – آن‌ها تنها نشان‌دهندهٔ مناطقی هستند که حرکات بازار شکاف ایجاد کرده است.
  • شکاف ادامه‌دهنده (continuation gap) که همچنین با نام شکاف فرار (runaway gap) نیز شناخته می‌شود در میانهٔ الگوی قیمتی تشکیل شده و نشان‌دهندهٔ هجوم خریداران و فروشندگان به سهم است. خریداران و فروشندگانی که باور دارند که قیمت دارایی در آینده به جهتی مشخص حرکت خواهد کرد.

پر کردن شکاف و یا عدم پر کردن آن​

وقتی یک شخص می‌گوید که شکاف قیمتی پر شده است حرف او بدین معنی است که قیمت توانسته است به سطح قیمتی پیش از شکل‌گیری شکاف بازگردد. پر شدن شکاف‌های قیمتی اتفاقی نسبتاً معمول است و به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • شور و نشاط غیرمنطقی (Irrational exuberance): جهش اولیهٔ قیمت ممکن است ناشی از دیدگاه خوش‌بینانه یا بدبینانه افراطی در بازار باشد، بنابراین امکان شکل‌گیری یک حرکت اصلاحی (correction) وجود دارد.
  • مقاومت تکنیکالی (Technical resistance): وقتی که قیمت با حرکتی تند به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند، نمی‌تواند هیچ سطح حمایتی یا مقاومتی را پشت سر بگذارد.
  • الگوی قیمتی (Price pattern): از الگوهای قیمتی برای طبقه‌بندی شکاف‌های قیمتی استفاده می‌کنند و با استفاده از این الگوها به بررسی این مطلب می‌پردازند که آیا امکان پر شدن این شکاف‌های قیمتی وجود دارد یا خیر. شکاف‌های خستگی معمولاً پر می‌شود زیرا که آن‌ها نشان‌دهندهٔ انتهای روند قیمت می‌باشند در حالی که شکاف‌های ادامه‌دهنده و شکاف فرار احتمال پایین‌تری برای پر شدن دارند زیرا که آن‌ها تأییدیه‌ای بر ادامه جهت روند کنونی می‌باشند.
زمانی ‌که شکاف‌های قیمتی در همان روز معاملاتی که شکل گرفته‌اند پر می‌شوند، اصطلاحاً آن را محوشدگی شکاف قیمتی (fading) می‌نامیم.

برای مثال، در نظر بگیرید که یک شرکت توانسته است میزان سود به‌ازای هر سهم (Earnings Per Share – EPS) بالایی برای سه ماه خود اعلام کند بنابراین قیمت سهام این شرکت به سمت بالای شکاف ایجاد می‌کنند (بدین معنی که قیمت سهام این شرکت با فاصله‌ای زیاد بالاتر از قیمت بسته شدن روز قبلی باز شده است).

حال در نظر بگیرید که در طی روز مردم با بررسی صورت جریان نقدی (cash flow statement) یک سری ضعف در عملکرد شرکت تشخیص می‌دهند، بنابراین آن‌ها شروع به فروش سهم می‌کنند.

در نهایت قیمت به محدودهٔ بسته شدن روز قبل خود رسیده و شکاف قیمتی را پر می‌کند. بسیاری از معامله‌گران روزانه (day traders) از این استراتژی در فصل انتشار گزارش‌های درآمدی یا دیگر اوقاتی که در آن‌ها شور و نشاط غیرمنطقی در بازار وجود دارد استفاده می‌کنند.


منبع : دیجی کوینر
 
دوره‌های تالاربورس
عقب
بالا