دوره رایگان کریپتو از صفر

مدیر توانمندسازی و ارتقای آمادگی بین‌الملل هلدینگ فناپ مطرح کرد / هوش فروشی در جامعه ۵.۰ بانکداری

  • نویسنده موضوع غزل یگانگی
  • تاریخ شروع
برای مشاهده تصاویر، باید ابتدا وارد سایت شوید، یا در سایت ثبت نام رایگان کنید.


برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
به مدت دو روز برپا شده در این همایش که میزبان فعالان صنعت بانک و پرداخت است پنل‌ها و سخنرانی‌های تخصصی نیز برقرار است. آرش قشمی مدیر توانمندسازی و ارتقای آمادگی بین‌الملل هلدینگ فناپ در ارائه‌ای از روش‌های خلق و بهبود ارزش در مدل کسب‌وکار هوشمندصحبت کرد و از بانکداری و خلق ارزش در جامعه ۵.۰ گفت.

به گفته قشمی، با عبور از جامعه شکارچی، کشاورزی، صنعتی، به جامعه اطلاعاتی رسیدیم و در مرتبه بعدی به جامعه پنج به عنوان ابرهوشمند می‌رسیم. در این جامعه، هوش جایگزین داده‌ها خواهد شد.

او توضیح می‌دهد که هوش در این نقطه ابزاری برای داد و ستد ‌است و بانک در راستای هوشمندسازی قدم می‌گذارد. در نتیجه حرکت جامعه چهار به جامعه پنچ، تمرکز زدایی برکارایی، رهایی از نظارت فردی، رهایی از نابرابری و محدودیت‌های محیط زیست رخ می‌دهد و دستاوردهایی مانند حل مسئله برای خلق ارزش در بانک به دست می‌آیند.


بانکداری هوشمند در مقابل هوش بانکداری​



او ادامه داد: «سه موج در تحول بانکداری در جامعه پنج تاثیر گذارند؛ موج اول به تحول‌های کانال‌های سنتی ارتباط با مشتری ارتباط دارد. این موج کانال‌های جدید مانند atm و پوز را در بر می‌گیرد. تعداد دستگاه‌های کارتخوان در کشور نشان می‌دهند که در این موج موفق عمل کردیم. موج دیگر تحول شبکه‌های اجتماعی و رایانش ابری است که ایران به دلایل سیاسی و اقتصادی به موج دوم ورود کامل نداشته و محدودیت‌‌ها باعث عدم موفقیت در این موج شده‌ است.

موج سوم برای تطابق بانک با جامعه پنج خود را آماده می‌کند؛ توجه به مشتری، شخصی‌سازی و سفارشی سازی نیازهای مشتری از اصلی ترین محورهای آن هستند. امنی چنل هم در این نقطه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.»

به گفته او، بانک هم یک کسب‌وکار است و باید سودآوردی داشته باشد و به سهامدارانش سود دهد. پس خلق ارزش در نقطه مهم می‌شود. حالا این سوال مطرح است که یک بانک چگونه می‌تواند در جامعه ۵.۰ که از داده‌ها عبور کرده ارزش خلق کند؟

قشمی در ادامه به موضوع بانکداری هوشمند در مقابل هوش بانکداری پرداخت و تاکید داشت که هوشمندانه بانکداری کردن با بانکداری هوشمند متفاوت است اما می‌تواند هدف تحقق هوشمندانه بانکداری هوشمند را دنبال کند.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


طبق توضیحات او، بانکداری هوشمند امروزه معماری ابری، شعب هوشمند، کورهای دیجیتال، دیتا پلتفرم‌های داده، اکوسیستم باز و ترندهای ۵g را در بر‌می‌گیرد و هوش بانکی به قدرت یادگیری، سازگاری، انعطاف‌پذیری، قضاوت درباره حوزه تصمیم‌گیری، پیش‌بینی, حل مسئله، استنتاج ‌و فهم دلالت دارد.

به اعتقاد قشمی، این مفاهیم با هم فصل مشترک دارند و جدا نیستند، در واقع هوش مصنوعی این دو مفهوم را بهم نزدیکتر خواهد کرد یا به عبارتی دیگر بانکداری هوشمند با هوش بانکداری محقق می‌شود.


الزام توجه به نیازهای مشتری در خلق ارزش​



او‌بااشاره به سویه‌های اصلی سرمایه‌گذاری توضیح داد که در بانکداری هوشمند سرمایه‌گذاری‌ها صرف توسعه زیرساخت، تولید اپلیکیشن‌های موبایلی، به‌کارگیزی زیرساخت ابری، احراز هویت هوشمند، کیف پول و پرداخت دیجیتال، توسعه اکوسیستم دیجیتال و ابزارهای این چنینی می‌شود. اما هوش بانکی در اثر بلوغ رخ می‌دهد ‌و در نتیجه سرمایه‌گذاری در آموزش و فرهنگسازی، مدیریت دانش و قواعد کسب‌وکار, جمع‌آوری داده‌های تاریخی، کشف روابط ناشناخته میان داده‌ها، تشخیص الگوی رفتاری، انبارداری داده‌ها، یادگیری ماشینی و عمیق، داده‌کاوی و شنود شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود.

قشمی با تاکید بر لزوم پیوند هوش بانکی و بانکداری هوشمند تصریح کرد که توسعه بانکداری هوشمند تقلیدی به مثابه خرج کردن است و در مقابل توسعه برنامه‌ریزی‌شده بانکداری هوشمند به مثابه سرمایه‌گذاری است و تحقق خلق ارزش است.»

به گفته او، کسب درآمد بیشتر در گرو خلق ارزش منحصر به‌فرد برای مشتری است.

مدیر توانمندسازی و ارتقای آمادگی بین‌الملل هلدینگ فناپ همچنین تاکید داشت که ارتباط خلق ارزش و نیاز مشتری موضوعی مغفول مانده در برنامه‌های توسعه‌ای بانک‌هاست: «مشتری و جامعه مخاطبان هر بانک متفاوت است بااین حال عمده سرمایه‌گذاری‌های بانکی بر ایجاد چنل و اپلیکیشن‌ها و مواردی از این دست اتفاق افتاد. توجیه ما هم ایجاد سهولت و دسترسی بود اما واقعا کدام مشتری اعلام کرده بود که نیازش طراحی جدیدی از یک اپلیکیشن است.‌ از سمت دیگر بانک‌هایی که از هوش بانکی برای بانکداری هوشمند بهره می‌گیرند آگاه باشند که در بانکداری دیجیتال سرمایه و منبع فکری است نه فیزیکی.»

قشمی با اشاره چیستی ارزش منحصرفرد مشتری توضیح می‌دهد: «آنچه مشتری نگران آن است، آنچه شما به‌خوبی انجام می‌دهید و آنچه رقبا به خوبی انجام می‌دهند، تعیین کننده مسیری است که هر بانک باید برای خلق ارزش خودم ترسیم کند.


هوشمندسازی سرمایه‌گذاری نیست​



درد، نیازها و توصیف پروفایل مشتری هستند و نقشه ارزش باید براین اساس ترسیم شود. قشمی با اشاره به جایگاه مفهومی ارزش در رشد سازمانی نیز گفت آنچه مهم است؛ فرصت، استراتژی، مشارکت، مشتری و ارزش و فناوری و نوآوری است.

مدیر توانمندسازی و ارتقای آمادگی بین‌الملل هلدینگ فناپ در ادامه سخنرانی خود به این دغدغه که چگونه خلاقیت و نوآوری، در بانک‌های باز و مشارکتی خلق ارزش می‌کنند؟، پرداخت.

به گفته او، نوآوری به معنای متفاوت عمل کردن و خلاقیت متوجه اندیشیدن است. هوشمند سازی سرمایه‌گذاری نیست؛ هوشمند سازی افزایش بلوغ است، این مهم مانند تابلویی که آن را بر اساس فهم هنری خود ترسیم می‌کنیم نه اثر هنری‌ای که آن را خریداری و نصب کنیم.

قشمی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد که مدل کسب‌وکار در جامعه ۵.۰ کسب‌وکار نامتقارن است مانند گوگل که در حال حاضر ۷۰ خدمت با کیفیت را در جهان به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار داده، بانک‌های باوجود اینکه دریایی از دیتا هستند از مدل کسب‌وکاری پلتفرمی پیروی می‌کنند.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


منبع: راه پرداخت
 
دوره‌های تالاربورس
عقب
بالا