برای مشاهده تصاویر، باید ابتدا وارد سایت شوید، یا در سایت ثبت نام رایگان کنید.
صبح امروز ٢٩ آبان اولین روز از دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با موضوع «گذار به بانکداری هوشمند» به همت پژوهشکده پولی و بانکی و حمایت شرکت ملی انفورماتیک، در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار میشود. در افتتاحیه این همایش دو روزه
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا
ورود
کنید، یا در سایت
ثبتنام رایگان
کنید!
رئیس بانک مرکزی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مهران محرمیان معاون وزیر نیرو فناوریهای نوین برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا
ورود
کنید، یا در سایت
ثبتنام رایگان
کنید!
سخنرانی کردند. فرزین در این نشست چالشهای هوشمندسازی بانکی را برشمرد و یکی از مهمترین چالشهای حوزه بانکی را مسئله عملیات روانی علیه اقدامان بانک مرکزی خواند . فرزین گفت انتطارات ناشی از این عملیات روانی مانع موفقیت فعالیتهای بانک مرکزی در کنترل و سیاستهای تثبیت میشود. او تاکید کرد که درحوزه پیشبینی تکانههای اقتصادی که عمدتا از خارج تحمیل میشود ضعیف هستیم و در نتیجه در برابر این تکانه حتی در زمانهایی که درآمد بالایی داشتیم ، آسیب پذیر بودیم
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات هم از پنج الزام برای هوشمند سازی خبر داد و گفت وزارت ارتباطات در حوزه شبکه، پردازش، حریم خصوصی، اعتبار سنجی و ایجاد و حفظ نیروی انسانی زیرساختها را فراهم کرده یا در صدد ایجاد زیرساخت است. او گفت در زیرساخت شبکه اینترنت ثابت در قعر جدول جهانی هستیم و این نیازمند توسعه اینترنت فیبر نوری است .
وزیر ارتباطات همچنین تاکید کرد که برای ایجاد این الزامات، برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، قانون برنامه هفتم یک فصل مجزا را به اقتصاد دیجیتال اختصاص داده که قدم مهمی است .
محرمیان هم از وضعیت نسبتا مطلوب ایران در حوزه آمادگی هوشمند سازی خبر داد و گفت نقشه راه بانکداری هوشمند در همین همایش رونمایی خواهد شد.
فرزین رئیس بانک مرکزی در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت به نقش هوش مصنوعی در حکمرانی مالی و پولی کشور اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی در حکمرانی باید به ما کمک کند و به یک بینشی تبدیل شود. این تعریفی است که ما از هوش مصنوعی داریم و قصد داریم این دانش را در صنعت بانکداری توسعه دهیم.
او افزود: در سال 1400 رهبری فرمود در حوزه به کارگیری
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا
ورود
کنید، یا در سایت
ثبتنام رایگان
کنید!
باید جزو ده کشور برتر دنیا باشیم، پس وظیفه سنگین است و باید بتوانیم از برنامه های مشخصی برای استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری داشته باشیمرئیس بانک مرکزی با بیان اینکه در حوزه بانکداری الکترونیک وضعیت خوبی داریم گفت: در جلساتی که با بانکداران مرکزی دنیا در ایران داشتیم، آنها زیرساختهای ما را دیدهاند، مثلاینکه 75 درصد
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا
ورود
کنید، یا در سایت
ثبتنام رایگان
کنید!
ما الکترونیک است. بانکداران جهان تعجب میکردند.با اقدامات بانک مرکزی، چک به یک ابزار قابلاعتماد تبدیل شد
او موفقیت دیگر حوزه بانکداری را در حوزه چک خواند و گفت: اقدامات خوبی که در حوزه چک انجام شده است. شما یادتان هست در سالهای قبل چقدر بیاعتمادی نسبت به کسانی که چک صادر میکردند وجود داشت. امروزه وضعیت ما خیلی بهتر شده است. الان 90 درصد چکها صیادی است و قاعدتا این خیلی بر روی قابل اعتماد شدن فضای تجارت تاثیر گذاشته و زندانیهای چک کاهش پیدا کردهاند. سال 1402 زندانی چک به یک نفر در سه روز رسیده است. عملا میبینید که چک به ابزار قابل اعتمادی در عرصه تجارت تبدیل شده است.
فرزین همچنین به اقدام دیگر در حوزه احراز هویت غیرحضوری اشاره کرد و گفت: دستورالعمل آن در بانک مرکزی صادر شده. بانکها هم خوب در این حوزه سرمایهگذاری کردند. این حوزه بحثهای حقوقی و فناورانه داشت که قاعدتاً باید این مسیر پیشرفت ادامه داشته باشد.
12 میلیون حساب بانکی حقیقی و حقوقی تفکیک شده است
رئیس بانک مرکزی اقدام مؤثر بعدی بانک مرکزی را تفکیک حساب تجاری از شخصی خواند و گفت: ما 12 میلیون 300 هزار حساب را تفکیک کردهایم. 2 میلیون 300 هزار حقوقی است و 10 میلیون حقیقی است. این در حوزه پولشویی ما را قادر میکند نظارت دقیقتری داشته باشیم.
او افزود سامانه دیگری که در بانک مرکزی خوبروی آن کار شده، سامانه سیاق است. این سامانه انقلابی در حوزه قوه قضاییه ایجاد کرده و رئیس قوه قضاییه هم بر آن تأکید کرده است. گفته میشود اجرای حکم از 200 روز به 4 دقیقه در سال 1402 کاهش پیدا کرده است و بر کاهش زمان رسیدگی به پروندههای قضایی تاثیر زیادی داشته است.
نظارت بر بانکها مطلوب نیست
فرزین در مورد آسیبشناسی نظام بانکی و کمک بانکداران به این زمینه گفت: ما در بانک مرکزی و در نظام بانکی مشکلات بسیار زیادی داریم. اقدامات خوبی انجام شده اما فکر میکنیم برای اینکه به بانکدار مرکزی مطلوب برسیم، راه طولانی در پیش داریم. من از منظر بانکداری مرکزی حرف میزنم. اول باید بانک مرکزی بتواند از هوشمندی استفاده کند. یکی از مهمترین مسائل و مشکلات ما نظارت است. هوشمندی میتواند ما را به سمت نظارت هوشمند ببرد. ما در بانک مرکزی در حوزه نظارت هوشمند مشکل داریم. ما بر بانکها در خصوص قوانین و مقررات و رابطه آنها با مشتریان نظارت دقیقی نداریم. این یکی از معضلات بانکداری مرکزی کشور است من بر اساس تجربه خودم در حوزه بانکداری میدانم خودبانکها هم نظارت دقیقی عملکرد خودشان ندارند.
او تأکید کرد: ما باید بدانیم چطور میشود از دانش هوشمندسازی در توسعه نظارت در بانک مرکزی و نظام بانکی استفاده کنیم. من معتقدم که اگر بتوانیم یک نظارت دقیقی بر بانکها و گردش پول در کشور داشته باشیم، بسیاری از این نوساناتی که در عرصه اقتصاد میبینیم را میتوانیم کنترل کنیم، چون در اقتصاد هیچچیز مهمتر از گردش پول نیست. ما باید پول را رصد کیم باید بدانیم این پول کجا میرود. ارز را باید رصد کنیم. پول یک کالای عمومی است. ما باید بتوانیم آن را رصد کنیم این بیشتر از طریق سیستم بانکی صورت میگیرد. حکمرانی ریال که مطرح میشود موضوع اساسی ماست. پول ما باید حکمرانی لازم را داشته باشد.
او به مسئله مراودات ارزی با ریال اشاره کرد و گفت: من وقتی مراودات با کشورهای مختلف را بررسی میکنم میبینم با خیلی از کشورها ارز ما ردوبدل میشود، اما نظارت دقیقی وجود نداشته است. خیلی از آسیبها ناشی از همین عدم نظارتها و عدم اجرای مقررات است. همین بحث حوزه پولشویی یک بحث اساسی نظارتی است. ما ممکن است مقررات زیادی تنظیم کرده باشیم؛ اما چقدر روی آن مسلط هستیم و چه دانشی به ما کمک کرده که تسلط لازم را داشته باشیم؟
او از پژوهشکده بانک مرکزی و صنعت درخواست کرد که به بانک مرکزی کمک کنند تا بتوانند ریال و بانکها را رصد کنند.
او نگاهی آسیبشناسانه به مسئله تولید آمار و اطلاعات کرد و گفت: روزانه اطلاعات مختلفی درمورد آمار تجاری کشور منتشر میشود. دادههای اقتصاد کلان را بانک مرکزی منتشر میکند. قاعدتاً دادههای اقتصاد کلان باید ابزاری برای سیاستگذاری و پیشبینی و ایجاد سیاست لازم برای جلوگیری از بحرانها باشد. در حال حاضر آمار و اطلاعات موجود، این کمک را به ما نمیکند.
رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه آمار اصلاً بهروز نیست و مبتنی بر اطلاعات گذشته گفت: برای مثال دیتای تورم را ببینید؛ وقتی منتشر میشود مبتنی بر اطلاعات دو سال گذشته است. صورت کسر برای یک سال گذشته و مخرج برای یک سال قبل از آن است. خب این چه کمکی به من برای سیاستگذاری میکند؟ درحالیکه دادهای اقتصاد کلان در دنیا پیشرفت خوبی داشته.
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا
ورود
کنید، یا در سایت
ثبتنام رایگان
کنید!
فرزین از اینکه دادههای اقتصاد کلان به ابزاری برای بحثهای سیاسی تبدیل شده ابراز نارضایتی کرد و گفت: ما باید منافع ملی آمار را حس کنیم نه منافع سیاسی. باید ببینیم در بانک مرکزی توانستیم قیمتها را کنترل کنیم؟ در تورم در کجا مشکل داریم؟ آیا تورم ناشی از پول ما بوده است؟ دیتای اقتصادی باید این کمک را به ما بکند.
رئیس بانک مرکزی افزود: در بانک مرکزی سیاستهای خوبی اتخاذ میکنیم. سیاست ارزی اتخاذ میکنیم که در کنترل ارز مؤثر است. البته میگویند بانک مرکزی مسئول تورم و ارز است، ولی باید بگویم نهادهای مختلف درگیرند؛ اما بانک مرکزی مسئولیت اصلی را در پاسخگویی دارد و به این معنا نیست که همه این زنجیره دست بانک مرکزی است. اما ما باید آمار درستی تولید کنیم که هم به ما کمک کند، هم به مردم اطلاعات دقیقی بدهیم که بتوانند در پیشبینیشان نسبت به آینده از آن استفاده کنند.
در پیشبینی تکانههای اقتصادی دچار مشکلیم
او به اهمیت موضوع پیشبینیپذیر کردن اقتصاد اشاره کرد و گفت: در پیشبینیپذیر کردن اقتصاد دچار مشکلیم. ببینید در سالهای دهه 90 تا کنون چطور هر سال با تکانههای مختلف اقتصادی روبهرو شدهایم. تکانههایی که اگر قدرت پیشبینیپذیری ما بیشتر بود آثارش کمتر میشد. منشأ بسیاری از این تکانهها، خارج از کشور یا عوامل بیرونی است که در کنترل ما نیست. ولی ما باید پایداری لازم را داشته باشیم که وقتی تکانهای ایجاد میشود، واکنش لازم را نشان دهیم و آثار منفی آن را کاهش دهیم.
فرزین تأکید کرد یکی از ابزارهای مهم پیشبینیپذیری این است که ما فعالان اقتصادی کشور بتوانیم هم خوب پیشبینی کنیم هم پیشنگری کنیم و سیاست مناسب را اتخاذ کنیم و اطلاعات مناسب را بدهیم تا آثار آن را بر کسبوکارهای اقتصادی کاهش دهیم و اقتصاد را پایدار کنیم.
او گفت: تحولات زیادی که در نرخ رشد ما اتفاق میافتد و تورمهای بسیار بالایی که بر اقتصاد ما تحمیل میشود و سالهاست که ادامه دارد، بخش عمدهاش ناشی از همین است. اینکه بهموقع نمیتوانیم تصمیم مناسب را بگیریم و شوکهای وارد شده به اقتصاد را مدیریت کنیم.
عدهای در خارج از کشور انتظارات ارزی منفی ایجاد میکنند
فرزین همچنین در مورد انتظارات گفت: این برمیگردد به همین پیشبینیپذیر کردن اقتصاد. در مورد همین ارز، انتظارتی در کشور ایجاد شده است. یک عده هر روز انتظارت منفی ایجاد میکنند. کسانی در خارج از کشور عملیات روانی علیه ما میکنند و میدانند که با عملیات روانی میتوانند شاخصهای اقتصادی ما را دچار اخلال کنند. در این مورد شک نکنید که دارد عملیات روانی صورت میگیرد.
او افزود: در همین مدت دو سه ماه اخیر را ببینید تا یک آرامشی برقرار میشود، دو تا مصاحبه توسط چند نفر انجام میشود و شایعاتی پخش میشود. یک روز میگویند فلان مقام آمریکایی و قطری و انگلیسی فلان حرف را زدند. یک فنر مجازی هم درست کردند میگویند دو روز دیگر این فنر قیمت درمیرود. اول میگفتند اردیبهشت، بعد گفتند شهریور، الان میگویند کسری بودجه دارند آخر سال. همینطور انتظارات فعالان اقتصادی را برای یک تورم انتظاری بالا میبرند. کسی که سرمایهگذاری کرده منتظر تورم بعدی است.
وضعیت ذخایر ارزی کشور بسیار خوب است اما نمیتوانیم جزئیات را بگوییم
رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه ما از نظر ارزی وضعیت بسیار خوبی داریم گفت: ما برخی اطلاعات را نمیتوانیم بدهیم؛ چون نهتنها عملیات روانی میکنند، بلکه عملیات واقعی میکنند. اما اطمینان داشته باشید هیچ مشکلی در ارز نداریم و تسلط ما بر ارز هم زیاد شده است. همین دیروز توافقات بسیار خوبی در مقاله برقیکردن خودروها و واردات خودروی برقی تعاملات خوبی با وزارت صمت شهرداری تهران کردیم. منابع ارزی خوبی داریم؛ اما ارزمان را برای توسعه و زیرساخت کشور خرج میکنیم.
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا
ورود
کنید، یا در سایت
ثبتنام رایگان
کنید!
او به فعالان اقتصادی هشدار داد و گفت: ارز را مفت به کسی نمیدهیم. ارز دست هر کسی هست باید برگرداند. از این موضع اصلاً کوتاه نمیآییم. کسی اجاره ندارد در مورد ارز استثنا قائل شود. همه یکسان هستند. بانک مرکزی باید سیاستگذاری کند و همه ارز کشور باید برگردد و در خدمت رفاه کشور باشد. این سیاست اساسی کشور و بخشی از سیاست تثبیت ماست.
رشد نقدینگی به 6 درصد رسیده است
فرزین اضافه کرد: ما نرخ رشد نقدینگی را به حدود 6 درصد کاهش دادیم. این سیاست تثبیت سیاست قطعی ماست. کوتاه هم نمیآییم. انتظارتتان را با سیاست تثبیت اصلاح کنید و به فنرهای خیالی که طراحی میکنند توجه نکنید. این ها (گروه های عملیات روانی) تولید تئوری هم میکنند. کسانی که فکر میکنم یک مقاله مالی بین المللی را در عمرشان نخواندهاند تئوری تولید میکنند. آنچه برای ما اهمیت دارد انتظارات است. اگر مردم به ما اعتماد نکنند و به کسانی که این تئوری ها را تولید میکنند اعتماد کنند آن ادعاها محقق میشود. این یک جنگ روایت است. روایت ما و روایت آنها. روایت ما از تثبیت اقتصادی و روایت آنها از هرجومرج و جهشهای تورمی .
رئیس بانک مرکزی از بانکداران خواست در این زمینه به بانک مرکزی کمک کنند تا جلوی شوکهای ناشی از انتظارات را بگیرند. او به شوکهای ارزی کشور اشاره کرد و گفت: سال 90 که جهش ارزی داشتیم، مازاد تراز تجاری ما 55 میلیارد دلار بود اما با اعمال تحریمها ارزش ارز ما به یک سوم کاهش پیدا کرد. مگر ما در آن زمان کمبود ارز داشتیم؟ ما در بالاترین مازاد تراز تجاری بودیم. قیمت نفت 120 دلار در هر بشکه بود اما با فضای روانی اقتصاد بهم ریخت. هرشب توییتهایی که میزنند و موضوعاتی را منتشر میکنند را مرور کنید. یک عده کارشان همین است.
کسری بودجه 400-500 هزار همت نیست
او به برنامه تثبیت برای امنیت و آرامش اقتصادی اشاره کرد و گفت بااینحال در فضای انتظاراتی وضعیتی به وجود میآید که این تثبیت را موقتی میکند و شکست میخورد. اینها میگویند کسری بودجه 400 هزار و 500 هزار همت است. اولا کسری بودجه دولت این چنین نیست، دوما اجازه نمیدهیم کسری بودجه ریالی شود. تمام بدنه دولت و بانک مرکزی به دنبال این است که اگر کسری بودجهای هست، منجر به افزایش
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا
ورود
کنید، یا در سایت
ثبتنام رایگان
کنید!
نشود. کسانی که تئوری تولید میکنند مگر نمیگویند تورم ناشی از نقدیندگی است؟ خب الان که نقدیندگی کاهش پیدا کرده است.او خاطرنشان کرد: در حوزه انتظارتی باید دید هوشمندسازی چه کمکی میکند. من میدانم آنها با همین کانالهایی که ایجاد کردند و در این کانالها که میگویند ربات است، عدد تولید میکنند و قصد دارند بیثباتی در اقتصاد کشور به وجود بیاورند.
از رمزارز در داخل کشور برای پولشویی استفاده میشد
رئیس بانک مرکزی درباره مسئله رمزارز گفت: در رمزارزها ما سیاستی را از سالهای قبل در بانک مرکزی تدوین کردیم. سیاست ما این بود که رمزارزها بتوانند به شکل قانونی به صادرات و واردات کمک کنند؛ اما محدودیتهایی در استفاده از رمزارزها در مبادلات داخلی ایجاد شده که متوجه مبارزه با پولشویی است. سیاست ما در چارچوب سیاستهای خیلی از کشورهای دنیاست. تولید
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا
ورود
کنید، یا در سایت
ثبتنام رایگان
کنید!
بر اساس مقررات ما امکانپذیر است؛ اما در داخل برای جلوگیری از پولشویی مقرراتی وضع کردیم؛ چون شواهدی داریم که در این حوزه مورداستفاده قرار میگرفته و مجبور شدیم برخی حسابها را ببندیم چون فهمیدیم از رمزارز برای پولشویی استفاده شده است.او بهپیش نیازهای حقوقی رمزارز اشاره کرد و گفت باید دید آیا ضوابط فعلی برای مدیریت اقتصاد کافی است؟ ما کسبوکاری به موضوع نگاه نمیکنیم. ما متولی این هستیم که ثبات در اقتصاد برقرار کنیم در نتیجه هر ابزاری کمک کند، استفاده میکنیم؛ اگر نکند استفاده نمیکنیم. تیمی در بانک مرکزی تشکیل شده برای اینکه در حوزه رمزارز مقررات تنظیم کند و در اصلاح سیاستها به ما کمک کند.
وزیر ارتباطات از پنج الزام برای گذار به سمت بانکداری هوشمند خبر داد
زارعپور وزیر ارتباطات در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دیجیتال باید جهش داشته باشیم و این در برنامه هفتم توسعه به یک تکلیف تبدیل شده است به پنج الزام و زیرساخت برای این منظور اشاره کرد.
او گفت: از کابلکشی دریایی که امسال انجام شد تا ماهوارههای ایرانی که برای اولینبار در تاریخ جمهوری اسلامی تصاویر باکیفیت بالا و رنگی داریم جزو حوزههای کاری متنوع حوزه ارتباطات بوده است. اتفاقات خوبی افتاده که نویدبخش آینده درخشان در ارتباطات فناورانه کشور است.
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا
ورود
کنید، یا در سایت
ثبتنام رایگان
کنید!
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد در اقتصاد دیجیتال باید برسیم به سهم 15 درصد و این یک هدف گذاری بسیار مهم برای اقتصاد کشور است. باید ظرفیت و سهم بخش دیجیتال را در اقتصاد افزایش دهیم. کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت تشکیل شده و اختیارات دولت تفویض شده است و یک هیات دولت دوم جمع و جور ایجاد شده که موانع بر سر راه اقتصاد دیجیتال را بردارد. کارگروه تاکنون 8 جلسه تشکیل داده و زیرساخت های لازم را در حال بررسی است. در بودجه سنواتی، دو سال است که بندهایی برای اقتصاد دیجیتال کنجانده شده است. در قانون هفتم توسعه برای اولین بار در تاریخ قانون نویسی، یک فصل متفاوت برای توسعه اقتصاد دیجیتال داریم . تقریبا 4 تا 5 درصد مواد 64 تا 67 و 103 و 107 لایحه قانون هفتم توسعه مربوط به این حوزه است.
او افزود: تکالیفی که در قانون برنامه هفتم توسعه پیشبینیشده و زیرساختها را برای حرکت به سمت هوشمندسازی پیشبینی کرده است.
الزام اول بانکداری هوشمند، ایجاد زیرساخت شبکهای است
وزیر ارتباطات یکی الزامات بانکداری هوشمند را، ایجاد زیرساختهای شبکهای خواند و گفت تا زمانی که شبکهای باکیفیت و سرعت در همه کشور وجود نداشته باشد حرف از بانکداری الکترونیک هم نمیشود زد چه برسد به هوشمندسازی
در زیرساخت ارتباطات ثابت، در قعر جدول جهانیم
زارعپور افزود: در برخی حوزهها کمبود جدی داشتیم. همین سایت «اسپید تست» را ببینید. ما در ارتباطات موبایل در میانه جدولیم و در ارتباطات ثابت در قعر جدول؛ درحالیکه در همه جای دنیا تمرکز را بر روی ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر آوردهاند. بیشتر ترافیک مصرفی مردم ترافیک ثابت است. وایفای مبتنی بر فیبر سرعت نامحدود میتواند به کاربر بدهد. هفته قبل رفته افتتاحی در اراک داشتیم. در منزل یکی از شهروندان سرعت 800 مگا بیت بر ثانیه ارائه شد. داریم به سمتی میبرویم که سرعت گیگا بیت بر ثانیه بدهیم. مقدمه این کار این است که فیبر نوری همه جا رفته باشد. یکی از رویکردهای دولت این است که زیرساخت را فراهم کنیم که اولین نیازمندی برای هوشمندساز است.
او خاطرنشان کرد: بیش از 4 میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته اند. در 200 شهر از 1400 شهر کوچک و بزرگی که در کشور است، این زیرساخت دارد ایجاد می شود. حفاری ها انجام شده و تا پایان سال پوشش آن به 8 میلیون خانوار می رسد. این انقلابی در ارتباطات کشور است و چهره ارتباطات کشور را تغییر میدهد و بزرگترین پروژه تاریخ ارتباطات کشور است. تصور کنید 1400 شهر باید بسیج شوند همه کوچه و خیابان ها حفاری شود تا سرعت بالا برود
زارعپور افزود: در قانون هفتم توسعه این تبدیل به تکلیف شده و تا پایان برنامه این امکان باید به اتصال تبدیل شود. یعنی 5 سال آینده باید همه به اینترنت فیبر نوری متصل شوند.
الزام دوم هوشمندسازی: زیرساخت پردازشی
او به الزام بعدی برای هوشمندسازی اشاره کرد و گفت: نیازمندی دوم، ایجاد زیرساختهای پردازشی است. یکی از الزامات هوش مصنوعی این است که در کمترین زمان دادههای زیادی پردازش شود. در قانون هفتم تکلیف شده با همکاری بخش خصوصی زیرساخت پردازشی لازم ایجاد خواهد شد. در برنامه ما در وزارت ارتباطات در سهنقطه قطبهای مرکز داده ایجاد شده است. با این زیرساختها ما میتوانیم حداکثر استفاده را از هوش مصنوعی در کشور ببریم.
الزام سوم هوشمندسازی: اعتبارسنجی
زارعپور به الزام سوم اشاره کرد و گفت: این دادهای که شما برای اعتبارسنجی در بانک نیاز دارید. کار بزرگی که در دولت انجام شده، حرکت به سمت دولت هوشمند است. برای این منظور چند اتفاق باید رخ بدهد. برای مثال برای افتتاح حساب نباید نیاز به مراجعه حضوری وجود داشته باشد؛ نیازی به ارسال هیچ مدرکی نباید باشد. این خدمت در هر ساعتی از شبانهروز باید فراهم باشد.
او لازمه اعتبارسنجی غیرحضوری بدون مدرک را دسترسی به دیتای بقیه دستگاهها خواند و توضیح داد: یعنی سرویسی باید باشد که فرد را احراز هویت کند. برای این منظور باید به دادههای مالیاتی فرد، حتی بعضاً سوابق اجتماعی فرد در اعتبارسنجی دسترسی وجود داشته باشد. اینکه تخلف رانندگی داشته است؟ شهروند خوبی بوده؟ قابلاعتماد است؟ این دادهها در اختیار حاکمیت است و با اجازه مردم میتواند در اختیار دستگاهها قرار بگیرد تا کار مردم تسریع شود.
وزیر ارتباطات افزود: الان پایگاه مدارک تحصیلی ایجاد شده و دارد خدمات میدهد. در قانون هفتم توسعه تصویب شده که همه دستگاهها سالی 20 واحد درصد از خدماتشان را هوشمند کنند. لازمه این کار، لینک شدن دستگاه ها با هم است. سال گذشته در مجلس قانونی تصویب شد که مترقی و پیشرفته بود. قانون داده و اطلاعات ملی. دراین قانون برای اولین بار گفته شده اگر دستگاهی نیاز به اطلاعات دستگاه دیگری داشت و آن دستگاه در اختیار قرار ندهد، ضمانت اجرایی دارد و جرم انگاری شده است. این باعث شده در یک سال گذشته بسیاری از خدمات برخط شود.
او افزود: در مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور این خدمات در اختیار دستگاهها قرار میگیرد. سال گذشته بیش از 7 میلیارد تراکنش داده داشتیم. هر یک از این تراکنش ها یعنی یک مراجعه حضوری و طلب یک مرکز. در قانون هفتم گفته شده این داده ها را در اختیار بخش خصوصی هم قرار دهیم.
الزام چهارم هوشمندسازی: حفظ حریم خصوصی
وزیر ارتباطات گفت: الزام چهارم برای هوشمندسازی این است که مردم خیالشان راحت باشد این دادهها مورد سو استفاده قرار نمیگیرد. ما بهزودی لایحه حریم خصوصی را به مجلس میفرستیم که این مشکل حل شود.
الزام پنجم هوشمندسازی: تأمین و حفظ نیروی انسانی
زارعپور الزام پنجم را بحث نیروی انسانی خواند و گفت: تکتک مدیران محترم بانکی چالش جدی تأمین و نگه داشت نیروی انسانی دارند. این جدی است و باید به آن توجه کرد. در برنامه هفتم توسعه به دولت تکلیف شده که سالی 100 هزار تا 500 هزار نیروی ماهر در اقتصاد دیجیتال آموزش بدهیم.
او تأکید کرد: این پنج الزام برای گذار از بانکداری الکترونیک به بانکداری هوشمند است. وقتی بانکی میتواند بدون مراجعه حضوری افتتاح حساب کند نشان میدهد که با همین زیرساختهای حقوقی موجود، این شدنی است.
زارعپور گفت: همه دستگاهها مکلف شدند اگر سرویسی در مرکز ملی اطلاعات ارائه شده، حق گرفتن مدرک بهصورت کاغذی یا فایل را برای آن ندارند. شبکه بانکی باید به همین سمت حرکت کند.
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا
ورود
کنید، یا در سایت
ثبتنام رایگان
کنید!
او همچنین از حوزه بانکی درخواست کرد در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند حضور فعالی داشته باشند، چون قرار است همه خدمات دولتی در این درگاه ارائه شود. بیش از 3000 خدمات در این درگاه ارائه می شود. بر اساس قانون بودجه امسال تمام خدمات دستگاه های دولتی باید تا آخر این ماه از این طریق ارائه شود و 20 درصد هم هوشمند باشد.
بیش از 98 درصد پول در ایران به صورت الکترونیک تبادل می شود
زارعپور گفت ما جزو کشورهای پیشرو در حوزه بانکداری الکترونیک هستیم و بیش از 98 درصد پول ما به صورت الکترونیک تبادل می شود. ما باید با همین سرعت جلو برویم و لازم است به فناوری های جدید در نظام های پرداخت اقبال نشان بدهیم. فین تک ها یک فرصت برای نظام بانکداری کشور هستند. اینها رقیب نیستند بلکه شریک نظام بانکداری هستند.
بانکها خدماتشان را به پیامرسانهای داخلی ببرند
زارعپور تأکید کردخیلی از خدمات پنجره خدمات دولت هوشمند از طریق پلتفرمهای پیامرسان داخلی ارائه میشود. اگر بتوانیم خدمات بانکی را هم از طریق پیامرسانهای داخلی ارائه کنیم در تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانکی قدم مهمی برداشتیم.
معاون بانک مرکزی: بازار فناوری مالی، حوزه خوبی برای ورود سرمایهگذاران است
مهران محرمیان معاون بانک مرکزی در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت مروری بر نظامهای پرداخت فعلی کشور کرد و گفت رشد شتاب و تراکنشها و اقبال به تراکنشهای الکترونیک ادامه دارد. در نگاهی به تحقیقات بینالمللی به این نتیجه رسیدیم که نرخ رشد بازار فناوری مالی در جهان در ده سال گذشته بالا بوده است و تفاوت معناداری با ایران ندارد. همه جای دنیا درحالرشد است. نرخ متوسط درآمدهای خالص فناوری مالی در همهجا رشد داشته و در خاورمیانه عدد رشد بیشتر است هرچند اندازه بازار کوچکتر است. این حوزه زمینه خوبی برای ورود سرمایهگذاران است.
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه هوش مصنوعی مهمترین حوزه از نظر بانکداران جهان است به یک پژوهش جهانی توسط دانشگاه آکسفورد اشاره کرد که میزان آمادگی کشورها در هوش مصنوعی را سنجیده است.
آمادگی ایران برای ورود به حوزه هوش مصنوعی، متوسط است
به گفته محرمیان، این پژوهش در آمادگی ایران حوزه هوش مصنوعی را متوسط ارزیابی کرده است.
معاون رئیس بانک مرکزی به نتایج این پژوهش اشاره کرده و گفت: خوشبختانه بهطورکلی ما در حوزه داده و زیرساخت در وضعیت خوبی قرار داریم. در حوزه فناوری وضعیت نسبتاً خوب ارزیابی شده و باسیاست گذاری خوبی که شده این وضعیت بهتر هم خواهد شد. همینالان شرکتهایی که کسبوکار اصلی آنها هوش مصنوعی است روبهافزایش است.
او افزود: بانک مرکزی برنامههایی در سالهای گذشته در این حوزه داشته که در نهایت منجر شده به خدماتی عملی. در سطوح مختلف کاربرد هوش مصنوعی، ما یک سری خدمات پایه داریم. در حوزه خدمات عمومی پایه، مواردی مانند تبدیل متن به گفتار و متن به متن و گفتار به متن چیزهایی است که باید توسعه پیدا کند. خیلی از افراد الان از اپلیکیشنهای تبدیل صوت به متن خارجی استفاده میکنند که مخاطرات امنیتی دارد. بهتر است نرمافزارهای ایرانی به ارائه خدمت بپردازند.
او گفت: بانکها میتوانند در حوزه تشخیص اشکالات سامانهها و پیشبینی روند تعاملات مالی افراد و ارائه خدمات شخصیسازیشده به افراد از این محصولات استفاده کنند. محصولانی که بر مبنای هوش مصنوعی است.
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا
ورود
کنید، یا در سایت
ثبتنام رایگان
کنید!
بانک مرکزی در حال ایجاد مقررات قابل خواندن توسط ماشین است
او به برنامه بانک مرکزی برای ایجاد مدل زبانی اقتصاد پولی و بانکی اشاره کرد و گفت: قصد داریم مقرراتی که توسط ماشین قابل خواندن باشد ایجاد کنیم. بخشنامههای بانک مرکزی باید قابل خواندن توسط ماشین باشند و بهصورت خودکار در سامانههای حوزه پولی و بانکی اجرا شوند و نیاز به شخص میانجی نباشد که قانون را ترجمه کند. این باید بهصورت خودکار انجام شود.
بانک مرکزی شبکههای اجتماعی را برای پیشبینی انتظارات تورمی رصد میکند
محرمیان اضافه کرد: در خصوص انتظارات تورمی، کارهای خوبی با استفاده از پایش شبکههای اجتماعی انجام داده است. ما ساعتی یکبار میفهمیم که انتظارات تورمی چه تغییراتی داشته است.
رونمایی از نقشه راه هوش مصنوعی در صنعت بانکی
او گفت: مصوبهای برای ایجاد یک مرکز تخصصی برای هوش مصنوعی گرفتهایم. نقشه راه هوش مصنوعی در صنعت بانکی تدوین شده و بهزودی در همین همایش رونمایی میشود.
محرمیان خاطرنشان کرد در بسیاری از حوزههای بانکی فاصله زیادی با دنیا داریم و نقطه کلیدی جبران این فاصله، اعتبارسنجی است. مدل جدید اعتبارسنجی دو خصوصیت مهم دارید یکی بحث پوشش است. الان 30 درصد ایرانی ها امتیاز اعتباری دارند. با مدل جدید این آمار به 100 درصد خواهد رسید. یعنی همه ایرانی ها دارای امتیاز اعتباری می شوند و با دریافت اعتبار جدید، سقف اعتبارشان افزایش پیدا میکند.
معاون بانک مرکزی به اهمیت دقت سنجش اشاره کرد و گفت: با استفاده از هوش مصنوعی، دقت سنجش به 88 درصد رسیده است. بهترین های دنیا دقت سنجش 94 درصدی دارند. یعنی فاصله ما با دنیا کم شده است. اما چرا هنوز عملیاتی نشده؟ چون ما مشغول رایزنی برای دریافت مجوز استفاده از اطلاعات دستگاه های مختلف بودیم. مثل جریمه های راهنمایی رانندگی، محکومیت های قضایی، بدهی های مالیاتی، درآمد، دهک بندی افراد در سامانه وزارت رفاه برای دریافت یارانه و موارد دیگری که در شبکه بانکی است. این موارد تقریبا چالش هایش برطرف شده و وارد ریزه کاری های فنی شده ایم که با انجام آن به زودی شاهد عملیاتی شدن آن خواهیم بود.
بانک مرکزی پل ارتباطی بین فینتکها و بانکداری است
او در مورد بانکداری باز گفت ما پل ارتباط بین فینتکها و بانکداری ایجاد میکنیم. این به خلق ارزش و نوآوری برای مردم میانجامد؛ اما مخاطرات امنیتی و حفظ حریم خصوصی افراد و سیاستهای پولی و مبارزه با پولشویی در میان است که باید برطرف شود. ما بنا نداریم در این حوزه مجوز صادر کنیم؛ بلکه کار ما ایجاد چارچوب در قالب مقرراتی است که به فعالان این حوزه ابلاغ میشود.
با اصلاح نظام کارمزد خدمات بانکی، اعتماد به ارائهدهنده خدمات را بالا بردیم
محرمیان به آثار اصلاح نظام کارمزد خدمات بانکی اشاره کرد و گفت: در حوزه پرداخت و خریدهای الکترونیک با دستگاه کارتخوان، اقدام به ساماندهی کردیم. هدف ما ایجاد جمله رشد درآمد بانکها و ورود منابع جدید به زیستبوم پرداخت کشور بود. الان این اطمینان به حوزه پرداخت به نحوی ایجاد شده که مردم دیگر پول نقد حمل نمیکنند و این به دلیل امنیتی است که حوزههای ارائه خدمات پرداخت ایجاد شده است.
او به رمزارز بانکی مرکزی تحت عنوان ریال دیجیتال اشاره کرد و گفت: خیلی از بانکهای مرکزی دنیا در حال کار بر روی این موضوع هستند و ما جزو بانکهای مرکزی پیشرو هستیم.
مدل سنجش تجربه مشتریان بهزودی اجرایی میشود
محرمیان بر اهمیت تجربه دیجیتال مشتری تأکید کرد و گفت اگر مردم برایشان ارزش ایجاد نشود و از خدمات راضی نباشند، انگار کاری برای آنها انجام نشده است. بازار بر اساس میزان رضایت مردم از خدمات، واکنش نشان میدهد. اگر بشود نیازمندیهای مشتری را رصد کرد و پاسخ مناسب را به آن داد که شکاف تجربه مشتری پر میشود. ما یک مدل سنجش تجربه مشتریان را بهزودی اجرایی میکنیم. از بانکداران خواهش میکنم رصد نیازمندیهای مشتریان را جدی بگیرند.
برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا
ورود
کنید، یا در سایت
ثبتنام رایگان
کنید!
منبع: راه پرداخت