تبلیغات انجمن دیجی بیت

اولین گزارش تخصصی فروش آنلاین کتاب دیجی‌کالا منتشر شد / تخفیف عامل جذابیت دیجی‌کالا

برای مشاهده تصاویر، باید ابتدا وارد سایت شوید، یا در سایت ثبت نام رایگان کنید.


برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!
اولین گزارش تخصصی فروش آنلاین کتاب خود را با عنوان «دیجی‌کالا و کتاب، نیمسال اول ۱۴۰۰» با رویکردی داده‌محور و آماری منتشر کرد. این گزارش به بررسی جایگاه کتاب میان مخاطبان، وضعیت فروش آنلاین کتاب و رفتار و عادات کتاب‌خوانی مخاطبان در شش فصل پرداخته است. نقش دیجی‌کالا در تأمین کتاب برای مردم ایران، چگونگی عملکرد دیجی‌کالا در حوزه فروش کتاب، شناسایی ویژگی خریداران ایرانی کتاب از پلتفرم دیجی‌کالا و گزیده‌ای از آمار فروش آنلاین کتاب بر بستر دیجی‌کالا محورهای اصلی این گزارش هستند.

کتاب‌ها سال ۹۳، پس از تغییر شعار دیجی‌کالا از بررسی و خرید کالای دیجیتال به بررسی، انتخاب و خرید آنلاین ، به‌عنوان اولین گروه کالایی غیر دیجیتال به محصولات این پلتفرم اضافه شدند. گروه کتاب دیجی‌کالا کار خود را با تعداد ۳۷ هزار و ۷۰ کتاب شروع کرد و امروز این عدد به بیش از ۱۸۰ هزار کتاب رسیده است. نمودار زیر سیر صعودی عنوان کتاب‌های دیجی‌کالا را به طور کامل نمایش داده‌ است.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


مارکت پلیس دیجی‌کالا در فروش کتاب سهم ۹۰ درصدی دارد؛ دیجی‌کالا سال ۱۳۹۶ مارکت پلیسی را برای ورود همه کسب‌وکارها ازجمله تأمین‌کنندگان اصلی کتاب طراحی کرد. در حال حاضر ۱۵۶۳ فروشنده‌ کتاب در دیجی‌کالا فعالیت دارند، و بیش از ۱۰۰۰۰۰۰ نفر از دیجی‌کالا کتاب خریداری کرده‌اند.


بر اساس آمارهای منتشرشده، ۶۱ درصد خریداران مرد و ۳۹ درصد آن‌ها خانم هستند. ۳۰ درصد خریداران در بازه سنی ۲۱ تا ۳۰، حدود ۴۰ درصد در بازه سنی ۳۱ تا ۴۰ حدود ۲۰ درصد از آن‌ها هم در گستره ۴۱ تا ۵۰ سال هستند. میزان خرید افراد ۵۱ سال به بالا و زیر ۲۰ سال انگشت‌شمار و کم‌تر از ۲۰ درصد است.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


بیش‌ترین‌ها​



بر اساس گزارش دیجی‌کالا و کتاب، تهران و البرز و گیلان استان‌هایی هستند که بیش‌ترین خرید کتاب را انجام داده‌اند و کهکیلویه بویراحمد، کردستان و سیستان و بلوچستان کم‌ترین خرید را داشته‌اند.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


یکی از آمارهای جالب در این گزارش، میزان خرید کتاب یک مشتری است. یک مشتری ۱۹۹۰۶جلد کتاب با ارزش ۴۸۳۶۸۰۵۰ تومان در طول یکسان خریداری کرده است. کاربر دیگری ۸۱۳ کتاب در یک سبد خریده است. بیش‌ترین تعداد فروش کتاب در دیجی کالا هم به روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ تعلق دارند. دیجی کالا ۱۵ فروردین در طول یک روز موفق به فروش بیش از ۵۰۰۰۰۰ جلد کتاب شد. گران‌ترین سفارش کتاب متعلق به خریداری از قزوین بود، او در یک سبد خرید ۱۴۷ کتاب متفاوت با ارزش ۱۴۹۰۰۰۰۰تومان سفارش داد.

آمارها نشان می‌دهد که ۵۴ درصد خریدها در سال گذشته از طریق دیجی‌کالا صورت گرفته است و ۲۰ درصد خریدها از فروشگاه‌های فیزیکی، ۱۶ درصد خریدها از سایر پلتفرم‌ها و ۱۰ درصد خریدها هم حضوری از فروشگاه‌های فیزیکی انجام شده است. این آمار نشان می‌دهد که افراد بالای ۴۰ سال بیشتر از دیگران به خرید کتاب از کتاب‌فروشی‌ها علاقه دارند.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


تجربه کاربری​



در بخشی از این گزارش به تجربه کاربران هنگام خرید از دیجی‌کالا پرداخته‌شده است، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تخفیف و امکان تحویل درب منزل از اصلی‌ترین عوامل جذابیت افراد برای خرید کتاب از دیجی‌کالا است.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


داده‌های پیمایشی همچنین نشان می‌دهند که رضایت از خرید خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است و رضایت افراد از خرید کتاب در دیجی‌کالا با کاهش سن افزایش پیدا می‌کند.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


مقایسه‌ای دیگر، نشان می‌دهد که میزان مطالعه آقایان به طور متوسط از خانم‌ها بیش‌تر است و افرادی که تحصیلات بالاتر از کارشناسی دارند در طول هفته بیشتر از سایر افراد و مقاطع مطالعه می‌کنند. همچنین آمارها حاکی از این است که افراد بالای ۵۰ سال سحرخیزترین قشر برای مطالعه هستند؛ ۱۲ درصد آنها به مطالعه در صبح زود تمایل دارند. تعداد قابل توجهی از افراد هم شب‌ها پیش از خواب، کتاب می‌خوانند. ۵۳ درصد از افراد مورد بررسی به محتوای روانشناسی علاقه‌مندند و فقط ۳ درصد افراد به‌خواندن کتاب‌ با محتوای جغرافیایی گرایش دارند.


عملکرد متقاضیان خرید کتاب​



«کتاب ۱۹۸۴» اثر جورج اورول، یکی از کتاب‌های محبوب کاربران است که بالاترین میزان جست‌وجو در پلتفرم را به خود اختصاص داده و رتبه دوم پر فروش‌ترین کتاب‌ها را از آن خود کرده است. کتاب «تخت خوابت را مرتب کن» به نویسندگی ژنرال ویلیام اج مک ریون در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های دیجی‌کالا قرار دارد. خودت را به فنا نده، سه دقیقه در قیامت و خودت باش دختر به ترتیب در زمره ۵ کتاب محبوب قرار می‌گیرند.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


دیجی‌کالا همچنین اعلام کرده گزارش کتاب دیجی‌کالا می‌تواند راهنمای پربار و سودمندی برای دیگر بازیگران بازار، فعالان حوزه کتاب، تحلیلگران اجتماعی ، سیاستگذاران فرهنگی و دیگر بازیگران عرصه تجارت الکترونیک ایران باشد. امید است این گزارش قدمی برای قدردانی از فعالان حوزه کتاب و مشوقی برای بهبود وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور باشد.

برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


برای دیدن محتوای پنهان، ابتدا ورود کنید، یا در سایت ثبت‌نام رایگان کنید!


منبع: راه پرداخت
 
تبلیغات نوبیتکس
تبلیغ صرافی کوکوین- دیجی بیت
بالا